IKEA

Ging ook voor een rrrush

Het project

contentcreatie, campagnes en een nieuwe tone of voice

In opdracht van IKEA Nederland ondersteunde RRRUSH op verschillende fronten: van het ontwikkelen van content voor IKEA Family en de online store tot het creatief meedenken met landelijke campagnes. Ook droegen we bij aan een strategisch belangrijke stap voor het merk: het neerzetten van een nieuwe, eigentijdse brandvoice. Eén die past bij de veranderde samenleving én IKEA dichter bij haar klanten brengt.

De uitdaging

haperende ketens en groeiende klantverwachtingen

De Coronapandemie en de inval in Oekraïne leidden tot ongekende druk op de supply chain van IKEA. Tegelijkertijd veranderde het consumentengedrag drastisch: mensen gingen massaal thuiswerken en gaven meer uit aan hun woning. Het gevolg? De vraag naar IKEA-producten schoot omhoog, terwijl de bevoorrading juist stokte.

Daarbovenop viel door de Russische invasie IKEA's grootste houtleverancier weg. Dit leidde tot lege schappen, vertraagde leveringen en, ook niet onbelangrijk, een flinke knauw in het vertrouwen van de klant. IKEA stond voor een driedubbele uitdaging: operationeel bijsturen, de vraag blijven managen én het merkgevoel opnieuw laden.

Onze aanpak

van 'for the many, but not for me' naar écht voor iedereen

In deze context hielpen wij IKEA Nederland met het ontwikkelen van een nieuwe merkstem: eentje die persoonlijker, menselijker en relevanter is. Geen standaard verkooppraatje, maar verhalen waar mensen zich in herkennen. We gingen all-in op praktische content voor IKEA Family, bedachten nieuwe initiatieven en ontwikkelden een compleet nieuwe brandvoice. Alles met één doel: de band met de klant herstellen en nieuwe ideeën realiseren. Eén wereld aan ideeën!

Daarnaast dachten we mee over landelijke campagnes die inspeelden op herkenbare thema's. Deze aanpak werkte. IKEA werd weer onderdeel van het dagelijks leven. Dit keer écht voor iedereen. Niet als massa-merk, maar als merk dat mensen begrijpt.

IKEA 105
IKEA 106

Het resultaat

recordcijfers én 84% meer merkliefde

De combinatie van nieuwe campagnes, slimme samenwerkingen en een sterkere merkidentiteit wierp z'n vruchten af. IKEA brak in deze periode meerdere verkooprecords, zelfs ten opzichte van pre-pandemische tijden.

De brand love, een maatstaf voor merkvoorkeur en emotionele binding, steeg met maar liefst 84%. Ook operationeel werd er snel geschakeld: door het aanhaken van nieuwe leveranciers verdwenen de backorders als sneeuw voor de Zweedse zon.

Deze opdracht begon als een complex vraagstuk in crisistijd, en groeide uit tot een traject waarin IKEA liet zien wat het merk écht sterk maakt. Veerkracht, aanpassingsvermogen en de wil om het vertrouwen van klanten terug te winnen.

Recenties

ABNAMRO2.jpg

Work with us

Join de vele merken die hun markt al op zijn grondvesten laat schudden.
Bereik een veel groter publiek, word weer de autoriteit in jouw markt met nieuwe ideeën en een verhaal waar niemand omheen kan. Af van de rustiness: make them feel the rush!"